Inkörning av motor.
Det finns många olika teorier och sätt att göra inkörningen på. Alla är väl i alla fall överens om att inkörning ska göras så allt sätter sig på bästa sätt. Jag brukar köra in efter S&S rekommendationer. Jag tror även att Zipper´s rekommenderar något liknande.
1. Första start. Låt motorn gå tills den blivit ljummen på 1250-1750 varv. Varva inte motorn eller låt den gå på belastning eftersom det då är väldigt lätt att blåsa en toppackning. Kolla så oljetrycket är normalt och att oljereturen funkar som den ska.
2. Stäng av motorn och kolla efter läckage eller andra problem som kan ha uppstått. Låt motorn svalna så pass att det går att ta på den med handen.
3. När den har kallnat starta den igen och låt den bygga lite värme, inte mer än tre- till fyra minuter. När cylindrarna blivit varma stäng av motorn och låt den kallna till rumstemperatur.
4. Upprepa punkt 3 tre till fyra gånger. Varje gång kan motorn få bli lite varmare. Låt varvtalet variera mellan tomgång och upp till ca 2500 varv. Låt inte motorn uppnå arbetstemperatur utan vara något kallare. När motorn kallnat sista gången är det dags för 150 mila inkörningen.
5. De första 10 milen är de mest kritiska för kolvringar och kolvar. Håll värmen nere genom att inte varva mer än 2500 varv (runt 90 km/h). Undvik att varva motorn, köra i varmt väder (inga problem i Sverige) eller i tät trafik. Variera varvtalet och hastigheten. Byt olja efter 10 mil om det är en ny motor.
6. De nästkommande 80 milen ska varvtalet hållas under 3500 varv. Undvik jämn fart och varva inte motorn. Vill man vara riktigt noga med en ny motor så passar det med ett oljebyte till.
7. De sista milen upp till ca 150 mil kan motorn köras på ett normalt sätt, dvs ingen segdragning, dragracing eller dynokörningar.
8. Efter 150 mil är det bara att njuta av motorn!
9. Tänk på att aldrig gasa för fullt innan motorn är varm, det är lätt att blåsa en topplockspackning.