Arbeten

Priserna nedan gäller lösa toppar och är per par. Vill du istället lämna in hela cykeln eller motorn för portning, byte cylindrar, kolvar, kammar eller annat så hör av dig för pris. Säg till om du vill ha grejerna glasblästrade.

Renovering toppar

 

Shovel och Panhead

Att renovera Panhead- och Shoveltoppar kostar från 1950 kr (ev delar tillkommer) och uppåt. De flesta toppar har blivit renoverade flera gånger, ventilsätena har frästs och ventilerna sänks ned i sätet. Följden blir dålig kompression vilket innebär att effekten blir betydligt sämre. Om det sedan monteras en trimkam kan resultatet bli sämre än med originalkammen. Nya ventilsäten, ventiler, ventilstyrningar och allt arbete det innebär gör att det kostar en del. Resultatet blir en tät och fin motor som tillsammans med lite högre kompression och en mild kam gör underverk! Motorn kan då också köras på blyfri bensin.

1950 kr och uppåt (räkna med runt 7300 kr/paret för byte av ventiler, styrningar och ventilsäten).

 

Evo 1340, Sportster och Twin Cam

Mirafräsning säten och slipning ventiler samt nya ventiltätningar. Kontroll ventilstyrningar och ventilfjädrar, demontering och montering.

1950 kr inkl ventiltätningar

 

Portning

Jag använder en Superflow SF-300/600 flödesbänk med datoriserad utrustning för att mäta gashastigheter och flöden i kanalerna, utan flödesbänk går det inte att garantera ett seriöst resultat.

Priserna för portningar är inklusive eventuella ventiltätningar, slipning ventiler och ventilsätesfräsning.

 

Shovelhead

Shovelhead har dåligt flöde original men tillräckligt stora ventiler. En portning ökar flödet rejält och tillsammans med en Andrews A2 eller BH kam samt bra kompression blir det en rolig motor.

4000 kr (räkna med att det ofta tillkommer styrningar, ventiler och ibland sätesbytning).

 

Evo Sportster 

883 till 1200 konvertering innebär större ventiler (1200 ventiler) på både insugs- och utblåssidan. Tillsammans med portningen ger det en rejäl ökning av flödet.

6100 kr inkl ventiler, insugsstyrningar och planing för rätt komp (86 - 03).

6900 kr inkl ventiler, insugsstyrningar och planing för rätt komp (2004 och upp).

 

1200 Sportsters ger även de en bra ökning med en portning men det bästa är att skaffa 883 toppar och montera 1200 ventiler och porta. Det blir mycket bättre klämspalt och kompression. 2004 och upp blir riktigt bra med större insugsventiler (se dynokörning nedan), (1.900" insugsventiler kan bli problem med en del kammar, kolla med mig innan). 

4500 kr  med nya styrningar (86 - 03).

5900 kr med större insugsventiler och styrningar (2004 - upp).

Willes 1200 Sportster
Wille Willmans 1200 Sportster med Hellinge Racing portade toppar. Effekten är fortfarande på väg upp!
Sportster 1200.pdf (176.84KB)
Willes 1200 Sportster
Wille Willmans 1200 Sportster med Hellinge Racing portade toppar. Effekten är fortfarande på väg upp!
Sportster 1200.pdf (176.84KB)

 

Sportster Power 

För de som vill ha extra effekt ur Sportstern har jag tagit fram en ny modifiering/portning för 883 och 1200 toppar. Modifieringen innebär byte till specialventiler med 7 mm ventilskaft (de största ventiler som går att få i ett originalsäte), byte av styrningar och nya Beehive ventilfjädrar. Ev planing/slipning för rätt kompression ingår.

8200 kr inkl ventilfjädrar.


Evo 1340

Portning, Mirafräsning och kontroll fjädrar. Byte till 1,9" ventiler på insug och omslipade originalventiler på utblås. Nya kortade ventilstyrningar ingår.

5500 kr. (4500 kr med originalventiler)

 

Twin Cam

Tidiga Twin Cam toppar har en riktigt dålig avgaskanal och blir mycket bättre med portning på insugs- och avgassidan. Med 1,9" insugsventiler och 1,625" avgasventiler blir de ännu bättre och flödet räcker till ca 105 - 110 hk på bakhjulet. Det behövs inget byte av ventilsäten. Nya kortade ventilstyrningar monteras vid portning.

2006 och upp flödar mer på insugssidan och ger då ännu mer effekt.

5000 kr =>2005 (+1000 kr med 1,9" insugsventiler. +750 kr med 1.625" avgasventiler),  

4500 kr 2006 => (+1000 kr med 1,9" insugsventiler. + 750 kr med 1.625" avgasventiler).

 

Twin Cam Power!

För 103" och större motorer. Även 95" som vill ha rejäl effekt kan använda den här ombyggnaden. Eftersom det behövs ett rejält flöde för att tillgodose de här motorerna så byter jag insugssäten och monterar en 2.0" insugsventil och 1.63" på avgas. Ventilstyrningarna byts till korta, konade för bättre flöde och för att klara höglyftande kammar. Topparna justeras för rätt klämspalt och kompression.

8300 kr =>2005 (+Jims ventilfjädrar 800 kr)

7800 kr 2006 och upp.

Harley M8

Fyrventilstopparna flödar hyfsat på insugssidan men inte lika bra på avgassidan. Med en portning och ventilsätesarbete blir det betydligt bättre flöde både in- och ut. Relationen mellan insug- och avgassidan blir också bättre. Det går att montera större ventiler på både insug- och utblåssidan.

6000 kr. Tillägg för större ventiler.


S&S Evo toppar

S&S topparna flödar ca 260 Cfm vid .600" lyft på insugssidan i originalutförande. Med portning blir resultatet runt 300 Cfm vilket är en rejäl ökning! För den gasglade kan jag montera 2,1" ventiler och flödet ökar då med drygt 10 Cfm till. Nya styrningar monteras.

4500 kr, 5800 kr med 2,1" insugsventiler.

 

Pysventiler

Många motorer behöver pysventiler när kompressionsförhållandet hamnar runt 10.5:1, dels kan det bli trögt att dra runt motorn dels kan startdrevet gå sönder.

1200 kr för Twin cam 1700 kr för Evo. (bearbetning lösa toppar inkl pysventiler).

 

Andra toppar

Ring eller maila för prisuppgift.

www.portning-topplock.se

 

 

 

  

Jag rekommenderar främst Red Shift och Feulingkammar till mina portningar, lite dyrare men desto bättre. Maila eller ring för pris eller rekommendation. Jag kan även fixa fram förgasare, tändning, avgasrör, motordelar samt allt annat som behövs till hojen.

 

 

Alla priser inklusive moms. Innehar F-skattesedel